Nogle af de bedste filmskabere bruger døre i film til at forbedre oplevelsen af en scene. Lad os tage dig igennem nogle ikoniske filmøjeblikke med døre, du måske ikke har tænkt på før..
Dørens historie går 6000 år tilbage og er noget vi alle har et forhold til, uanset hvor du bor i verden. Døren har en stor betydning i vores liv, selvom vi normalt ikke tænker over det og har et universelt udtryk over hele verden. Derfor bruges de ofte som et forstærkende værktøj i film.
Dørene hjælper os med at stifte bekendtskab med og genkende os selv i filmscenens stemning eller karakterernes situation. Ofte sker dette helt ubevidst.
Forholdet mellem karaktererne
Et af de mest almindelige værktøjer med døre i film er at skildre karakterernes forhold til hinanden.
En meget åben dør byder velkommen, mens en dør, der kun åbner pludselig, kan fortælle os noget om mistillid, noget du skjuler eller svaghed. Sidstnævnte ser vi ofte i situationer, hvor for eksempel en efterforsker banker på døren til en mistænkt.
Vi ser dette i Silence of the Lambs, hvor Clarice (Jodie Foster) banker på døren til Buffalo Bill (Ted Levine). Han åbner kun en smal sprække, og hun formoder. Resten af denne berømte scene holder os på torturbænken, da hun åbner den ene dør efter den anden i husets groteske kælder. Se klippet herunder:
Et andet eksempel findes i wrestlingsfilmen Foxcatcher med Channing Tanum, Mark Ruffalo og Steve Carrell. Forholdet mellem brødrene Mark (Tanum) og Dave (Ruffalo) er anstrengt. Da Dave opsøger sin bror, åbner Mark kun halvdelen af døren. Her repræsenterer den halvåbne dør den følelsesmæssige barriere mellem de to. Mark vil gerne holde sin bror på afstand og signalerer klart, at han ikke er velkommen ind.
Stærke følelser på spil
En helt lukket dør kan sige noget om stærke følelser mellem dem, der er på hver sin side af den. Både vrede, had, frygt eller kærlighed. Døren bliver en følelsesmæssig barriere, der af forskellige årsager holder afstand mellem to parter.
Et eksempel på stor kærlighed adskilt af en lukket dør findes i Disneys animation Frozen (Frost). Da Elsa mister kontrollen over sine kræfter, låser hun sig inde på sit værelse og nægter at åbne døren for sin søster af frygt for at skade hende. Søsteren sidder uden for døren i flere år og håber på at komme i kontakt med Elsa og får os til at føle følelsen af at blive ekskluderet. Da Elsa genvinder kontrollen over sine kræfter og føler sig tryg, åbner døren igen.
En lukket dør kan også åbnes ved sympati. Som i den fantastiske film Leon: The Proffesional (Leon), da Mathilda (Nathalie Portman) kommer hjem på scenen og ser sine forældre og lillebror på 4 år dræbt i lejligheden. Hun føler sig truet af livet af den korrupte politimand Stansfiel (Gary Oldman), går lige forbi sin egen lejlighed og ringer på dørklokken til Léon (Luc Besson), snigmorderen, der observerer alt gennem nøglehullet.
Han er tiltrukket af sin maniske trang til at tage afstand fra mennesker og sympati for den lille pige udenfor. Heldigvis åbner han døren / hjertet for hende, og et helt særligt venskab begynder.
Døre i komedier
En berømt komiker, der brugte hele sin karriere på, hvordan han kom ind ad døren, var Michael Richards bedre kendt fra sin rolle som Kramer i Seinfield. I hvert afsnit havde den excentriske karakter Cosmo Kramer en helt unik måde at komme ind på - gennem døren. Kramer var med på alle undtagen to af 180 afsnit, og der var stor forventning til hans indgang i alle.
At smække en dør hårdt fortæller også noget om stærke meninger og følelser til gengæld. I 1994 blev vi præsenteret for vennegruppen i Venner, som vi slavisk fulgte fra 1994 til 2004. Det var ikke ualmindeligt, at dørene mellem de to lejligheder smækkede, netop for at forstærke karakterens følelser i scenen. Her er et lille udvalg af dørklap i nogle af de 236 Friends -afsnit.
Døren fortæller hvem der har magten
Døre bruges også til at øge spændingen eller til at lukke noget ondt ud, hvilket viser, hvem der har magten. Som i den klassiske scene i The Shining (Ondskabets Hotel), da Jack (Jack Nicholson) smækker gennem badeværelsesdøren med en økse og siger "Her er Johnny !!". Døren er den barriere, der holder ham og galskaben i skak. Nå, i hvert fald et stykke tid ... Som publikum kan vi mærke frygten for at være magtesløse på den anden side af døren.
Dørene bruges aktivt til at skabe en følelse af spænding, frygt eller terror i thrillere og gyserfilm. Blandt andet ved at gemme sig for noget farligt eller ondt og se dørhåndtaget trukket ned udefra, døre, der langsomt åbner sig selv, eller når du ser skygger under døren revne eller gennem nøglehullet.
Frygten for ikke at vide, hvad der lurer på den anden side af døren, er en velkendt spændingstaktik. Det er situationer, vi kan genkende os selv i, og som filmskaberne bruger bevist for at få vores følelser og frygt for det ukendte i sving.
En film, der i høj grad spiller på dette, er Disney / Pixxar's Monsters Inc (Monsterfabrikken). Her er døren til hovedkvarteret i hele filmen, og endelig får vi forklaringen på, hvorfor monstre aldrig er der, når mor eller far kommer ind i rummet!
I filmen har hvert eneste barn i verden en unik dør, der fungerer som en portal fra monsterverdenen og direkte ind i børnenes soveværelser. Hovedopgaven er at skræmme barnet så meget som muligt. Hver dør repræsenterer en portal mellem to verdener og spiller på følelser i stor skala fra spænding, frygt, mistillid, til kærlighed og forståelse. Se en normal dag på Monsterfabrikken her.
En tydelig afslutning
Døre kan også repræsentere enden på noget, som i den gamle klassiker Borte med blæsten fra 1939. Da Fred (Brent Tarleon) forlader Scarlett (Vivian Leigh), åbner han døren for at forlade huset. Scarlett siger "Åh Fred, hvor skal jeg gå hen, og hvad skal jeg gøre?" og vi får serveret den klassiske strofe; "Helt ærligt, min kære, jeg gider ikke" fra Fred, før han går ud af døren og hendes liv
Et andet eksempel på stærke følelser i en døråbning er i den ikoniske scene fra julefilmen Love Actually, hvor Mark (Andrew Lincoln) ringer på dørklokken til Juliet (Keira Knightly) og hendes mand. Forelsket i sin bedste vens kone erklærer han sin uopnåelige kærlighed til hende via tekstplakater i døren. Juliet åbner døren helt, han letter sit hjerte, men han ved, at han ikke har en plads i hendes liv, så han efterlader hende i døren og fortsætter i livet.
Eventyret venter på den anden side af døren
Det er ikke ualmindeligt, at døren fungerer som en forbindelse eller portal til en anden verden eller dimension. Det er der mange eksempler på, f.eks. I Netflix -serien Locke & Key, om at Locke -familien flytter tilbage til familiens palæ Key House. Børnene finder en række nøgler, der åbner for magiske oplevelser.
Blandt andet en nøgle, der kan bruges i enhver dør. Du kan gå, hvor du vil, og når du åbner døren, er du der. I serien ser vi, hvordan Body bruger det til at gå fra stuen derhjemme og lige ind i isbutikken.
Vi ser det samme i flere andre film, herunder Narnia: Løven, heksen og garderoben, hvor Lucy går gennem de massive døre i en tilsyneladende garderobe og lige ind i den magiske verden i Narnia.
I filmen The Secret Garden gemmer en magisk have sig bag en tilgroet dør, og i Matrix -scenen viser Morpheus (Laurence Fishbourne) Neo (Keanu Reeves) døren og siger; "Jeg kan kun vise dig døren, du er den, der skal gå igennem den," hvilket ændrer Neos liv fuldstændigt.
I Harry Potter -filmene bruges døre aktivt til at beskrive både, hvordan noget er tilgængeligt / utilgængeligt, uden for rækkevidde, for at holde noget skjult eller for at låse noget ude. Gennem filmene står Harry over for en række magiske døre, når hårde valg skal træffes. Den mest berømte er sandsynligvis, da Harry Potter åbnede slangedøren ind i mysteriekammeret ved at tale orm-tunge i Harry Potter og hemmelighedernes kammer.
I Harry Potter og Føniksordenen åbner "The Room of Requirement" for Neville (Mathew Lewis), da eleverne samles for at gå i krig mod Voldemort. En imponerende dør åbenbarer sig pludselig for Nevill og åbner. Døren er normalt umulig at finde og dukker kun op, når nogen har brug for den. I dette tilfælde kan det se ud til, at Hogvort ønskede at bidrage til kampen for det gode.
Læg mærke til døren
I den virkelige verden er døren indgangen til dit hjem eller udgangen til dine egne eventyr. Døre, hvad enten det er til andres hjem, job, butikker, museer, restauranter eller seværdigheder, giver et første indtryk, som du ubevidst vil bruge til at analysere situationen. Er du velkommen, er det sikkert, og hvad kan du forvente? Dørene fortæller os mere, end du tror. Tænk over det, næste gang du tager et dørhåndtag eller går gennem en dør - læg mærke til dem.
Take Notice.