Da Flemming Madsen flyttede ud af sin gamle lejlighed, stod han tilbage med et minimalistisk maleri i sort og hvid af kunstneren, Tenka Gammelgaard. Det var det eneste, han efter mange år ikke var blevet træt af at se på. Egentligt var det så sigende, at han besluttede sig for en helt anderledes og langt mere minimalistisk indretningsstil i sin nye bolig, og omdrejningspunktet blev designet af simple døre og en trappe.
Der var engang, hvor Flemming Madsens lejlighed bestod af tunge, mørke møbler med vægge, klistret ind fra gulv til loft af plakater og illustrationer i tidens grafiske former og sprælske farver. Her kom personlig stil og humør til udtryk gennem interiørudvalget. Men som så meget andet har det altid en eller anden form for personlig udløbsdato og må lade sig udkonkurrere til fordel for nyere og mere moderne nips og pynt. Den løbende udskiftelighed skulle nu være slut, besluttede Flemming Madsen sig for og smed alt pynt og andet af lejlighedens overflødigheder ud:
- Her stod jeg med intet andet interiør tilbage end et maleri af Tenka Gammelgaard. Jeg kiggede på de firkantede mønstre og farvenuancerne i sort, hvid, guld og sølv og kom så på en idé. I stedet for at kunst altid skal være et maleri på væggen ville jeg i stedet forsøge at få alle de basale elementer i lejligheden til at forme et billede. Her skulle det simple få lov at træde i karakter uden alt for meget udenomsstøj, siger han.
Flemming Madsen gik derfor målrettet til værks for at realisere sin plan. Han startede med at lave små skitser af det første kunstelement, trappen, som skulle udgøre en central skulptur i rummet. Derefter tog han telefonen og ringede til Tenka Gammelgaard og spurgte, om hun ikke ville være med til at gøre trappen til virkelighed. Det sagde hun ja til, og trappen blev som ført ud af maleriet, Flemming Madsen havde med sig som inspiration fra sin tidligere lejlighed med ens farvenuancer og et enkelt udtryk. Trappen går også under navnet himmeltrappen, da hvert trin svæver i rummet. Og kigger man ekstra godt efter, er der indgraveret små citater, som er én af Tenka Gammelgaards særlige signatur.
Denne noget anderledes skulpturelle trappe i rummet stillede tilsvarende store krav til de øvrige materialer, og derfor kom turen nu til dørene:
- For mig er en dør ikke bare en dør. Den skal have sit eget udtryk, og derfor var det afgørende for mig at finde frem til det helt rigtige design, som kan bidrage til rummets attitude. Jeg faldt over SWEDOORs designdøre, hvor man kan matche døren efter ens boligstil. Her endte jeg med et design, der understøtter Tenka-miljøet med firkantede vinduer og den helt rette farvekombination, fortæller Flemming Madsen.
Hver eneste detalje i dørdesignet er overvejet nøje for at understøtte Tenka Gammelgaards minimalistiske og æstetiske formsprog. Frem for at gå med det lette og sikre dørvalg i form af klassiske, hvide døre, endte designet i stedet med at bestå af fire kvadratiske vinduer, der omkredses af sølvlister. Helhedsudtrykket, hvor dørene og trappen smelter sammen, er lige, hvad Flemming Madsen havde forestillet sig. Og alle de idéer og tanker, der ligger til grund for det endelige dørdesign, får fuld opbakning af dørproducenten SWEDOOR, som selv fremhæver, at man som forbruger godt må stille krav til sine døre:
- Det er altid spændende, når vores kunder tør tage anderledes beslutninger og lade dørene spille en mere aktiv rolle i indretningen. I projektet her har dørene et højere formål, og de går derfor ikke bare i ét med de hvide vægge, men træder i stedet ud af rummet, skaber sit eget udtryk, samtidig med at de spiller op til trappen, der har hovedrollen i interiøret. Jeg håber, at det er med til at inspirere andre til at anvende dørene til understrege indretningsstilen i hjemmet, slutter Peter Sejling, salgsdirektør for Nordeuropa.
Flemmings specialdesignede trappe af Tenka Gammelgaard er den eneste af sin art og er produceret i Italien af Marretti. Se mere her: www.attitudetrapper.dk.