Main Media

Danske boligejere betaler gerne ekstra for kvalitet

Ny undersøgelse viser, at boligejerne er villige til at betale ekstra for de rigtige produkter, når der skal skiftes ud i boligen. Efter mange års fokus på pris vil forbrugerne nu i højere grad have kvalitet. 

Nutidens forbrugere har et væld af muligheder, når de bevæger sig ud for at investere i nyt til boligen. I kraft af den store konkurrence på markedet, har det hidtil handlet om at få presset priserne så meget i bund som muligt. Nu tyder det dog på, at forbrugerne er villige til at betale ekstra for gode kvalitetsvarer.
 
- Den generelle økonomiske fremgang betyder, at folk begynder at få flere penge mellem hænderne. Denne tendens gavner byggebranchen, fortæller Dennis Blome, som er direktør hos 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd.
 
Tendensen bakkes op af tal fra en ny undersøgelse, som dørproducenten SWEDOOR har foretaget sammen med analysevirksomheden 4B Research. Analysen viser blandt andet, at hver fjerde forventer, at deres næste indvendige dør vil koste op til 2.000 kroner.
 
- Tallene i undersøgelsen viser, at forbrugerne er villige til at betale ekstra for gode og holdbare materialer, når de gamle døre skal skiftes ud. Det er noget, som både producenter og byggemarkeder skal være opmærksomme på i fremtiden for at tilpasse sig kundernes ønsker, siger Dennis Blome.

Kvalitet betaler sig
Ønsket om kvalitet viser sig også i materialevalget. Næsten halvdelen af respondenterne ville vælge massive fyldningsdøre, hvis de skulle udskifte dørene i hjemmet i den nærmeste fremtid. Massive fyldningsdøre fra SWEDOOR er døre af høj kvalitet, som holder i mange år. Tallene vækker glæde hos dørproducenten:

- Vi har længe arbejdet målrettet på at fortælle slutkunden om alle de fordele, der er ved at vælge produkter i høj kvalitet. Vi tror på, at egenskaber som støjreduktion, komfort og finish er vigtige parametre – specielt taget i betragtning af, at døren skal holde i rigtig mange år. Nu viser tallene os, at boligejere forventer, at en dør koster op imod 2.000 kroner. Det er uden tvivl værdifuld viden, som viser, at vi er på rette vej i forhold til, hvad vores kunder vægter højest, siger Tenna Knak, Manager, Head of Marketing and Product Management i SWEDOOR.
 
Analysen viser ligeledes, at 40 % har døre, der har mere end 30 år på bagen. Dørene udskiftes altså sjældent, og når de gør, må de gerne indeholde kvalitetsmaterialer, der holder i mange år.
 
- Det stiller selvfølgelig nogle krav til os som producent i forhold til at blive ved med at levere produkter i højeste kvalitet. Det er vigtigt, at vi følger med markedets udvikling, så vi kan blive ved med at følge med efterspørgslen og rådgive vores kunder til at træffe den bedste beslutning i forhold til deres behov, forklarer Tenna Knak.  
 
Villige til at vente
Analysen viser også, at danskerne har stor tålmodighed, når det drejer sig om leveringstiden på den rette dør. Faktisk er 41 % villige til at vente mere end 3 uger, og kun 2 % har forventninger om at kunne hente døren med det samme.

- Tallene viser altså, at døre ikke kan karakteriseres som et impulskøb, men er i stedet en velovervejet beslutning, hvor boligejerne gerne venter den tid, der skal til, for at få den helt rigtige dør med hjem, slutter Tenna Knak.

I SWEDOOR hedder leveringstiden fra 3 dage og op til 31 arbejdsdage, hvor sidstnævnte er for døre med særlige krav til eksempelvis specialmål.

 
 
Om undersøgelsen
  • Der blev gennemført 305 webinterviews med tilfældigt udvalgte privatpersoner
  • Deltagerne er repræsentativt fordelt i hele Danmark.
  • Undersøgelsen er udført af analysevirksomheden 4B Research
 
Nøgletal
  • 26 % er villige til at betale mere end 2.000 kr. for næste dør
  • 46 % foretrækker massive fyldningsdøre
  • 40 % har døre, som er mere end 30 år gamle
  • 60 % søger inspiration i byggemarkedet
  • 41 % er villige til at vente 3 uger på rette dør

 

Kunne du lide hvad du så?

Del dette med en ven